Wednesday, January 4, 2012

CSC159 - Chapter 1: Introduction

Assalamualaikum.

Chapter 1, hmmmm~~
Kalau ikut comment fr8 kt first entri, ini lah isi kandungan chapter 1 :
1.1 Evolution of computer architecture
1.2 Stored Program Concept – Characteristics of Von Neumann Machine Englander

Ini link utk slide yg lect aku bg masa part 2 dulu.
Baca lah dgn bismillah :) . Aku xnak la buang masa mengulang benda2 dlm slide tu kat sini. Aku nk pinpoint benda2 yg aku rasa penting. Korg buat lah mindmap sendiri pakai keypoint2 yg aku nk bg nih. Lagi sng nk ingat kalau buat mindmap. Aku jenis tak menghafal, so kalau korg tgk nota2 ringkas aku semua dlm list form je. Takde buat mindmap lawa2nye kekeke~~ (off-topic). Oh, kalau nota2 yg budak2 cs kedah tu aku tgk cam panjang sangat jee. Itu korang just baca kalau teringin nk tau cerita la eh. Macam novel skit aku tgk nota2 tu.

So, kalau tgk kt slide lect aku tu, page 1, ada 5 benda lah korg kena khatam dlm chapter 1 ni:
1.Computer Evolution.
2.Generation of Programming Language.
3.Computer Architecture.
4.Protocol
5.Standard.

Aku akan refer page dlm slide ni je spnjg entri ni. Pandai2 lah korang cross check eh.

Computer Evolution
 Basically, part ni korg kena ingat lah tahun2 tu, nama2 mat saleh, dgn machine apa dorg invent. Kalau rajin hafal lah semua. Yang aku nk tekankan cuma perkataan2 ni:
Analytical Engine
Mark I
ABC
ENIAC
Von Neumann

 Pastikan korg baca semua yg berkaitan dgn pekataan2 di atas. Aku target kalau nk kluar test/exam pun benda2 ni jaa (sori lah kalau benda lain kuar :P, nanti kita check past semester exam). Kalau kluar pun bab2 ni maximum 2 soalan objektif,  and 1 part soalan struktur. Yang stored-program concept (page 4) tu HAFAL characteristics tu:
1. Memory hold both program and data
2. Memory is addressed linearly
3. Memory is addressed by the location number without regard to the contained within

Kiranya Von Neumann ni yg start buat konsep komputer2 skrg.  
1.Konsep komputer simpan segala program(winamp, windows media player, google chrome) dgn data(lagu,video,tweet2) kt dlm memori.
2.Tiap2 slot memori tu ada alamat masing2 disusun secara 'lurus'
3.Alamat2 tu pulak ikut turutan slot tu lah tak kira apa benda pun slot tu simpan.
(contoh: slot pertama alamat =1, slot kedua alamat =2, konsep macam index array jaaa)

Generation of Programming Language
Page 5-9 tu just scan through. Perlu tau, tapi tak sampai tahap kena hapai. Page 10, kalau rajin korg hafal, kalau tak rajin korg ingat. Tp benda ni macam akan berulang semester2 akan datang. Page 12-13 tu kena tau sikit2, aku punya quiz kena tanya soalan ni. Tp tak penah masuk test n exam aku kalau tak silap. Exam past year lg laaa aku tak igt.

Computer Architecture
Page 14 tu macam tiba2 sesat jee. Tapi diagram tu kena ingat, then kena tau lah input, output, process dgn storage tu menatang apa. Pernah klua soalan semudah 'List 3 example of (input/output/storage) devices. Jgn tekejut, sbb ada org takleh jawab.
Page 15 - fahamkan. Kalau tak faham, hafal. Hafal ni jaa :
Components of Architecture
1.Hardware.
2.Software.
3.Data.
4.Communication.
Tugas2 dia tu ingat lah kalau boleh.
Hardware tu kuli, mmg buat keja jee.
Software tu bos, bg arahan kt kuli.
Data tu bahan2 untuk buat kerja.
Communication tu cara bos nk cakap dgn kuli.
(Dapat???)

Bawah Hardware plak kena ingat benda2 ni (Page 16):
Hardware Components
1.I/O devices
2.Storage devices
3.CPU (Central Processing Unit)
4.Memory (Page 19)

Bawah CPU pulak kena ingat 3 benda penting ni (Page18):
1.Arithmethic/Logic Unit (ALU)
2.Control Unit (CU)
3.Interface Unit
Kalau korg pandai bahasa inggeris, nama benda2 ni dh terang2 tunjuk tugas masing2. Bila kluar soalan tanya definition benda2 ni, korg goreng jee pakai nama benda tu. Tapi kalau tak reti goreng, korg hafal jelah definition tuu.

Bawah Software tu just scan through keyword2 tu (Page 20):
Application
Operating System (dan anak2 kt bwh dia)

Bawah Communication tu pun fahamkan jugak (page 21) :
Communication channel (definition n example)
Interface hardware (definition n example)
Network Protocol

Page 22 tu macam penting jugak. Pastu fahamkan apa tu protocol n standard (page 23-24). Itu jee lah chapter 1 ni. Bykkan nk kena hafal? Baru chapter 1. Aku bukan jenis hafal. So, aku try fahamkan, and then goreng jee bila kuar soalan.

Orait, ada apa2 cadangan atau tak puas hati dgn entri, silakan comment kt bwh. Kalau perlu, aku edit n tambah2 apa yg patut. Sori sgt2 sbb tak dpt tlg byk kat sini, lg2 bab2 menghafal nih. Oh, kalau korg buat mindmap, patut dh boleh nampak cabang2 tu dah. Dari situ sng je nk hafal2. Siapkan mindmap masing2, pastu soaljawab dgn kwn2. OK, nantikan chapter 2.

Assalamualaikum.

No comments:

Post a Comment